Från förskola till förskoleklass - en forskningsöversikt om de inre och yttre processer som omger barnen i den pedagogiska övergången

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Pedagogik

Sammanfattning: Denna studie är en forskningsöversikt i ämnet övergång mellan förskola och skola. Metodvalet innebär att forskning i ämnet sammanställts och analyserats utifrån likheter och olikheter i studiernas utfall. Sammanlagt fjorton studier har använts i genomförandet av den här studien. Syftet med föreliggande studie var att undersöka de processer som omger barnet i den pedagogiska övergången mellan förskola och förskoleklass. Studien visar att övergången är en dynamisk process där både rumsliga, sociala och kulturella kontinuiteter spelar in. Övergången beskrivs i litteraturen som en omvälvande och påfrestande process där barnens identitetsuppfattningar förändras i och med de nya sammanhang barnen möter i de nya miljöerna. Ytterligare faktorer som spelar in för barnets upplevelse av övergången är hur väl samverkan mellan föräldrar och pedagoger såväl som mellan förskolpedagoger och pedagoger i förskoleklass fungerar. Förslag på vidare forskning skulle kunna vara att undersöka huruvida samma upplevelse av övergången hade skett om förskoleklassen inte fanns och där endast var en övergång, den mellan förskola och första klass.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)