Lärares uppfattning om användning av digitala verktyg i matematik- och teknikundervisning på högstadiet

Detta är en M1-uppsats från Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

Författare: Smyrna Trad; John Trad; [2022]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Samhället utvecklas hela tiden och därmed bör skolansverksamhet följa denna utveckling. Allt blir digitaliserat omkring oss och ungdomar växer upp i en värld där det används                      i nästan alla yrken. Därför är det viktigt att lärare är kunniga i att använda digitala verktyg på ett effektivt sätt i undervisningen.  Vi är intresserade av    i skolans verksamhet och därför undersökte vi hur lärare uppfattar användning av digitala verktyg samt vad de gör för att kunna genomföra IKT (informations och kommunikationsteknik) i matematik- och teknikundervisning. Vi intervjuade åtta lärare från tre högstadieskolor och använde oss av den kvalitativa metoden. Sedan analyserade vi insamlade data med hjälp av en tematisk analysmetod. Resultat visade en brist på lärares teknisk-, pedagogisk- och innehållsmässig kunskap TPACK, och ett stort behov av kontinuerlig utbildning för att utveckla lärares kompetenser. Lärarna i studien poängterade vikten av digitalisering i skolans verksamhet och såg många fördelar med användning av digitala verktyg i matematik- och teknikundervisning. Det hjälper att ge stöd till både elever och lärare, öka elevers motivation och ger bättre möjligheter på att kunna studera var som helst. Däremot såg lärare som deltagit i studien många hinder och problem vid genomförande av IKT i undervisning, såsom brist på planeringstid och den distraktion som elever visade under användning av digitala verktyg i undervisning. Några förslag från lärarna i studien för att förbättra deras TPACK var att få mer tid för att kunna gå på relativa utbildningar för att kunna träna på användning av IKT i undervisning. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)