Konflikthantering : att förebygga och hantera konflikter i skolan

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

Sammanfattning: Bakgrund I de styrdokument och förordningar skolan vilar på lyfts en rad olika förmågor som skall utvecklas hos eleverna. Lärarkompetensen idag fokuseras dock främst på de ämneskunskaper utbildningen syftar till att förmedla. Den sociala utvecklingen hos eleverna hamnar i skymundan trots att det klart och tydligt står skrivet i regelverken att även dessa skall förmedlas och utvecklas. Skolpersonal är under en skoldag ofta ensam i klassrummet med en grupp om 20- 27 elever vilket gör det svårt för dem att uppfatta allt som sker. Då dessa grupper ter sig olika och ingen elev är den andra lik är det svårt att veta vad som fungerar vid akuta konfliktsituationer. Dessa situationer kräver dock att skolpersonalen har tillräckligt med kunskap för att reda upp de olika situationer de stöter på under en dag. Syfte Syftet med studien är att synliggöra pedagogers och elevvårdares (skolsköterska och kurator) upplevelser av konflikter och konflikthantering med fokus på förskoleklass till årskurs 3. Metod Då syftet med studien är att finna förståelse för ett fenomen valdes en kvalitativ fenomenologisk metodansats. Öppna intervjuer genomfördes med två stycken elevvårdare och med tre stycken pedagoger. Efter datainsamlingen analyserades materialet utifrån kategorisering. Resultat I studien beskrivs att konflikt-förebyggande arbete ständigt pågår. Respondenterna beskriver att detta arbete inte alltid syns men anas i allt pedagoger och elevvårdare gör. Det värdegrundsarbete som skolan skall svara för genomsyrade hela studiens resultat. Studien visar på att respondenterna på skolorna arbetar aktivt för att utveckla eleverna till goda konflikthanterare.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)