Lönsamhetsfaktorer i brittisk nötproduktion : en inblick i McDonald's leverantörskedja

Detta är en Kandidat-uppsats från SLU/Dept. of Biosystems and Technology (from 130101)

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att identifiera hur aktörer i den brittiska leverantörskedjan för nötkött uppfattar sin lönsamhet samt vilka faktorer som är viktiga bakom en god lönsamhet. Syftet med studien är att svenska nötköttsproducenter och McDonald’s ska kunna dra lärdom från den brittiska leverantörskedjan för nötkött. En lärdom som skulle kunna vara applicerbar i den svenska leverantörskedjan för nötkött är de goda relationerna och det tydliga informationsflödet mellan aktörerna i den brittiska nötköttsproduktionen. Studien är en del i ett större forskningsprojekt som arbetar med att jämföra nötköttsråvarans väg från lantbrukare till hamburgare hos McDonald’s mellan olika länder. Nötköttsproduktion är väl lämpad till Storbritanniens klimat och landskap. En hårdnande konkurrens har lett till en minskande produktion i Storbritannien. De mindre enheterna i nötköttsproduktionen försvinner och produktionen blir allt mer industrialiserad. Brittiska nötköttsindustrin är ändå hoppfull inför uppgiften att återupprätta konsumenternas förtroende efter BSE krisen och hästköttsskandalen genom att leverera kvalitetssäkrade produkter till konkurrenskraftiga priser. Inom leverantörskedjan pågår värdeskapande processer där varje aktör i kedjan adderar värde till produkten. Det är de värdeskapande aktiviteterna som ger intäkter till aktörerna i kedjan. Hur aktörerna upplever lönsamheten i form av intäkter påverkas av en rad olika faktorer. Dessa faktorer kan exempelvis vara rättvis prissättning, stabilt pris eller ett pris som belönar kvalité. Pristillfredställelse är ett begrepp med olika dimensioner som beskriver vad som är viktigt för aktörer vid en affärsrelation. Dessa dimensioner kallas för prisdimensioner. I litteraturstudien är sex stycken prisdimensioner beskrivna. Prisskillnader mellan lantbrukare och detaljhandel är ett annat användbart begrepp som jämför priser på en given mängd vid en specifik tidpunkt på olika nivåer i leverantörskedjan. Studien undersöker endast kvalitativt hur aktörer i kedjan anser att resurserna fördelas i leverantörskedjan. Studien grundar sig på kvalitativa intervjuer med aktiva i McDonald’s leverantörskedja. Urvalet av personer att intervjua gjordes subjektivt av OSI och slakterier i Storbritannien. Intervjuerna gjordes utefter metoden semistrukturerade intervjuer. Intervjuerna skulle utföras under en veckas resa till Storbritannien. På grund av att antalet dagar i Storbritannien var begränsade och att slakterierna inte var helt införstådda med resans syfte så kunde inte datainsamlingen slutföras under veckan. Efter resans slut fortsatte datainsamlingen genom telefonintervjuer med aktiva inom McDonald’s leverantörskedja. Resultatet visar att det är viktigt med goda relationer mellan aktörerna i leverantörskedjan. Ett tydligt informationsflöde med en förståelse för andra aktörer gör att en bättre råvara kan produceras. Slakterierna och lantbrukarna berättade att föregående år hade varit mycket tufft för produktionen. Alla aktörer i McDonald’s leverantörskedja ansåg att de hade små marginaler. Priserna är ändå högre än vad de har varit på länge. Ett stort problem är att kostnaderna stiger snabbare än intäkterna. De tillfrågade intervjupersonerna anser att detaljhandeln har stor makt. De utnyttjar makten genom att sätta press på sina underleverantörer. Slakterierna och lantbrukaren tycker att en rättvis prissättning är en mycket viktig faktor.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)