Blivande svensklärares litterära verktygslåda: En studie i litteratururval på ämneslärarprogrammet i svenska.

Detta är en Kandidat-uppsats från

Sammanfattning: Denna uppsats problematiserar och behandlar det spänningsfyllda förhållandet mellan bildning och utbildning.Med utgångspunkt i litteraturlistor hos fyra lärosäten i Sverige som bedriver lärarutbildning, undersöks medkvantitativa metoder om det går att skönja en (inofficiell) kanon. Detta utgör också uppsatsens övergripandefråga och syfte. Därefter resoneras det kring hur detta urval förhåller sig till teorier kring bildning och kanonsamt rådande forskning inom fältet. Resultatet av undersökningen visar på att det går att tala om en kanon inomlärarutbildningen som skiljer sig från tidigare etablerade former som härrör till en mer traditionell sådan.Framförallt består den rådande kanon idag av svensk 1900-talslitteratur, en kanon som också traderar enmonokulturell skola präglad av, och formad i, en västerländsk kontext. Vidare problematiseras ocksåkonsekvenserna av lärarutbildningens litteraturval för den pedagogiska verksamheten i stort, som innefattas häri.I och med att lärarutbildningen är arenan där kommande lärare formas, bildas och utbildas går det avlitteraturvalen att skönja en yrkesinstrumentell användning, baserad på kommande yrkesroll, som påverkarlitteraturundervisningen även i grund- och gymnasieskolan. Därmed kan vi se att bildning, utbildning och kanongenomsyrar litteraturanvändning och urval på alla nivåer inom utbildningsväsendet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)