Vuxnas upplevelser av att leva med ADHD : en icke-systematisk litteraturstudie

Detta är en Kandidat-uppsats från Sophiahemmet Högskola

Sammanfattning: Bakgrund Attention-deficit hyperactivity disorder [ADHD] kännetecknas av symtom på ouppmärksamhet, impulsivitet och hyperaktivitet och hör till gruppen neuropsykiatriska diagnoser. Enligt rådande diagnostiska kriterier ska symtomdebut uppstått innan tolv års ålder och symtomen ska orsaka en varaktig och betydande funktionsnedsättning. Cirka tre procent av den vuxna befolkningen beräknas leva med ADHD. Syfte Syftet var att belysa vuxnas upplevelser av att leva med ADHD. Metod Studien var en icke-systematisk litteraturöversikt som har utgått från 17 vetenskapliga artiklar som har analyserats. Artiklarna har inhämtats från databaserna PubMed och CINAHL och är kvalitetsgranskade utifrån Sophiahemmets granskningsunderlag. Resultat Två huvudkategorier identifierades utifrån inkluderade artiklar; Upplevelser av social livskvalitet och Livskvalitet - resurser och behov. Utöver detta identifierades sju underkategorier; Begränsningar i dagliga livet; Utbildning arbete och relationer; Konsekvenser för hälsa och välbefinnande; Samsjuklighet; Betydelse av en diagnos; Strategier i symtomhantering; samt ADHD - positiva upplevelser. Resultatet visade på skillnader i symtomhantering relaterat till tidig eller sen diagnostik, vilket resulterat i skillnader gällande konsekvenser i livet. Slutsats Denna uppsats visade på en bredd av upplevelser relaterat till att erhålla en diagnos som vuxen samt erfarenheter av att leva med symtom innan diagnostisering. Studien fann att många personer med ADHD upplever begränsningar i dagliga livet. Fördjupad kunskap om konsekvenser av ADHD kan bidra till en bättre förståelse och vård för denna patientgrupp.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)