Från okänd till känd - En kvalitativ studie över crowdshippingföretags arbete med att skapa förtroende och tillit

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

Sammanfattning: Syftet med uppsatsen är att förklara hur crowdshippingföretag arbetar för att skapa förtroende och tillit för crowdshipping genom att studera företagens tilltiskapandeprocesser samt deras syn på tillit. Detta har vi studerat närmare med hjälp av följande frågeställningar: Vilka tillitsskapande processer tillämpar crowdshippingföretagen? och Hur ser crowdshippingföretag på tillit? För att besvara dessa frågor har vi genomfört en kvalitativ studie som baseras på sex intervjuer med företrädare från olika crowdshippingföretag. Vi har valt att avgränsa studien till ett företagsperspektiv där företagen arbetar med business-to-consumer och/eller peer-to-peer. Datainsamlingen är grunden till den analys som genomförts inom ramen för studien. Problematiken inom crowdshipping grundar sig i att privatpersoner såväl som företag tvingas placera sin tillit till privatpersoner istället för företag. Det är därför viktigt för crowdshippingföretag att förstå hur de skapar tillit gentemot sina konsumenter. Resultaten visar att det finns två sätt för företagen att skapa tillit; genom digitaliserad tillit och genom att utnyttja redan befintlig tillit i exempelvis en by. Oftast inkorporerar dessa två med varandra. Vidare ser företagen olika på nivån av självreglering på plattformen. Slutligen konstateras det att lagar inte uttrycks som tillitsskapande utan något nödvändigt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)