Bedömning i engelska : bedömningskvalité och tidsutmaningar

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

Sammanfattning: Lärare har ansvar för elevernas progression i utvecklingen och genom ständig bedömning av elevernas kunskaper anpassas undervisningen. Bedömning som är av kvalité är tidskrävande och tidsbrist är ett återkommande hinder inom läraryrket. Utöver tid för lektioner krävs det tid till att planera, förbereda och bedöma. Engelska är en av de tre skolämnena som senare i skolgången är en betydande faktor till vidare studier på gymnasieprogram. Under lågstadiet har lärare endast 60 lektionstimmar i ämnet engelska att använda sig av. Denna strama undervisningstid får oss att ifrågasätta om lärare kan göra bedömningar av kvalité. Denna kunskapsöversikt syftar till att undersöka hur lärare bedömer i ämnet engelska. Syftet är att granska forskningen, undersöka vilka faktorer det är som påverkar bedömningens kvalité och om det finns någon korrelation till den tid lärare har. I denna kunskapsöversikt har tolv vetenskapliga artiklar granskats. Artiklarna har letats fram via sökmotorerna Primo, ERIC Proquest och via Skolverket. För att hitta relevanta artiklar har vi använt specifika sökord som är vanliga inom forskningsområdet. Utifrån artiklarna har vi undersökt om de passar inom ramarna för vårt urval. De artiklarna som klarade urvalet har vi använt för att kunna svara på frågeställningarna genom jämförelser och analyser för att säkerställa artiklarnas relevans för undervisning av låg- och mellanstadieelever. Resultatet visar på att lärare upplever att de saknar tillräckligt med kunskap för att göra bedömningar av kvalité och att de bedömningsmatriser som finns inte uppfyller de behov lärare har. Resultatet pekar också på att lärare upplever att kunskapskraven i engelska är för stora i jämförelse med den timplan som finns. Trots detta klarar sig många elever med goda kunskaper i engelska när de går ut grundskolan, detta kan vara på grund av den extramurala engelskan eleverna får till sig utanför skolan. För att motverka problemen som lärare upplever om bedömning kan lärare förslagsvis göra kooperativa bedömningar och gemensamt utveckla bedömningspraktiker.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)