Värdet av investering i kompetensutveckling : En fallstudie på GKN Aerospace Sweden AB, en högteknologisk tillverkningsindustri

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan Väst/Avd för företagsekonomi

Sammanfattning: Personalen är företagens viktigaste tillgång är ett vanligt förekommande uttryck och kompetens anses idag utgöra en förutsättning för goda resultat och framgång (Björklund & Holmqvist, 1999; Johansson & Johrén, 2011). Det kan dock vara svårt att konkretisera ökade kunskaper i samband med utbildning, vilket kräver en diskussion angående hur verksamheten och medarbetare påverkas. Få organisationer har idag strukturerade system att spåra och upptäcka det värde och de positiva effekter som en investering i kompetensutveckling kan medföra (Chong et al., 2000). GKN Aerospace Sweden AB arbetar aktivt med ett utbildningsverktyg för kompetensutveckling som benämns "Training Days". Syftet med dessa utbildningsdagar är att med hjälp av interna lärare utbilda personalen för att höja kompetensnivån och för att uppmuntra till kunskapsutbyte. Syftet med studien är att ta fram en föreslagen beräkningsmodell för investering i kompetensutveckling samt undersöka vilka effekter som dessa interna utbildningsdagar ger, både ur ett individperspektiv och ett organisatoriskt perspektiv. Studien består av ett kvalitativt och tolkande synsätt, där metoder för datainsamling utgörs av informantintervjuer och enkätundersökning. Tanken med "Training Days" och interna lärare syftar att alla ska kunna dela med sig av kunskap, då det finns mycket kompetens inom organisationen. Konceptet innebär att medarbetare utbildar andra medarbetare, vilket leder till att företaget "tankar ur" kunskap från nyckelmedarbetare till övriga anställda. Resultatet och slutsatserna från studien visade att kunskapen och informationen från "Training Days" var värdefull och bidrog med att förbättra deltagarnas arbete och ledde främst till mer generell kunskap men även mer fördjupad kunskap. Den modell som valts att appliceras på konceptet är bottom-line vilken enligt Smith (2004) är en modell av utvärderingskaraktär som kompletteras med monetära mått där fokus i metoden ligger på att bedöma effekterna av investeringar på deltagarnivå. Effekterna från dessa utbildningsinsatser anses för medarbetarna vara ökad effektivitet, förbättrad arbetsprestation samt förbättrad arbetskvalitet. Ur ett organisatoriskt perspektiv erhålls en konkurrensfördel då medarbetarna besitter en djup och generell kunskap, samt att det för-modligen har en viss påverkan på företagets ekonomiska resultat och framgång

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)