Hur konstrueras det svenska kändisskapet i subgenren realitysåpa? : En kvantitativ innehållsanalys av subgenren realitysåpa

Detta är en Kandidat-uppsats från Södertörns högskola/Medie- och kommunikationsvetenskap

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att undersöka hur det svenska kändisskapet blir konstruerat i subgenren realitysåpa samt att urskilja likheter och skillnader inom genren gällande hur celebritetsskapet skildras. Utifrån syftet ställdes två frågeställningar upp, hur konstrueras det svenska kändisskapet i subgenren realitysåpa samt vilka likheter och skillnader sett till programmens sätt att skildra celebritetskap uppmärksammas. Med avstamp i teorier och tidigare forskningar som berör forskningsområdena celebritetskultur och reality-tv utformades en kvantitativ innehållsanalys. Den kvantitativa innehållsanalysen utgick från ett tidsbestämt urval för tv-serier som sändes på kommersiella tv-kanaler hösten 2018. Materialet består av avsnitt från fyra svenska tv-serier som hör till subgenren realitysåpa om totalt 43 stycken avsnitt som omfattar cirka 26,5 timmar. De tv-serier som denna studie grundar sig på ärCirkus Bagge, Hyséns, Lailaland och Wahlgrens värld. Utifrån olika komponenter i tv- serierna har ett kodschema bildats som omfattar 56 olika variabler inom 12 kategorier; kanal, serie, avsnitt, miljö, personer, centrala teman, medieaktiviteter, konsumtion, celebritetsaktiviteter, vardagsaktiviteter, celebritetens lyxkonsumtion och förnedrings-tv. Resultatet visar att kändisskapet blir till en viss del konstruerat genom lyx och flärd sett till lyxkonsumtion och mycket organiserade upplevelser. Till störst del visar däremot resultatet att subgenren realitysåpa konstruerar det svenska kändisskapet genom fokus på ett mer privatiserat innehåll, det vill säga mer fokus på celebritetens privatliv. Tv-programmens sätt att skildra celebritetsskapet visar på stora likheter vilket tyder på att produktionsbolagen har valt att skildra det svenska kändisskapet på likadant sätt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)