“Det ska inte spela någon roll vem som står i klassrummet” : En kvalitativ studie om arbetet för kontinuitet i skolan

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Personalomsättningen på Sveriges skolor är högre än i övriga OECD-länder. Detta ger upphov till störningar för kontinuiteten, som i denna uppsats anses vara fortlöpande arbete. Trots att kontinuitet anses vara en kritisk faktor för skolframgång brister huvudmännen i sitt arbete för att främja kontinuitet enligt en rapport från Skolverket (2019). Uppsatsen syftar därmed att undersöka hur grundskolor i Stockholms stad arbetar inom organisationen för att skapa kontinuitet, även i en situation då de tvingas hantera hög personalomsättning. En kvalitativ studie i form av semistrukturerade intervjuer med skolledare på sju skolor genomfördes. Därefter analyserades skolornas interna arbete med kontinuitet via ett teoretiskt ramverk kring organisatoriskt minne, uppdelat i hur kunskap förvaras och överförs. Resultatet visar att skolorna till viss del arbetar med processer som kan bidra till kontinuitet bland annat genom dokumentation, individer och teknologi, däremot med varierande omfång. Resultatet visar även brister i integreringen av metoderna som kan främja kontinuitet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)