Lokaltidningarnas gestaltning av de största privata arbetsgivarna : En studie om lokalortspressens gestaltning av lokalsamhällets största privata arbetsgivare

Detta är en Kandidat-uppsats från Mittuniversitetet/Institutionen för medie- och kommunikationsvetenskap

Sammanfattning: Problemformulering och syfte: Företagen får större och större möjlighet att själva välja hur nyheter om företaget ska framställas, samtidigt som journalisterna ständigt kämpar mot deadlines och fortsatta krav på hög läsning. Syftet med studien är att med avstamp i gestaltningsteorin undersöka hur de tre största medieföretagen inom landsortspress i Sverige bevakar den största privata arbetsgivaren på orten.  Metod och material: I uppsatsen undersöks gestaltningen av den största privata arbetsgivaren i respektive kommun som de tre största tidningarna inom kategorin landsortspress har sin huvudort i. Detta görs genom att undersöka rubriker och ingresser i de artiklar där företaget berörs.  Huvudresultat: Resultatet visar att gestaltningen skiljer sig åt mellan tidningarna dels i omfång, men även i gestaltning. Däremot visar resultatet att tidningarna strävar efter en jämn fördelning av positivt och negativt gestaltade artiklar angående respektive företag. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)