”Man är ju två i ett samtal” : En kvalitativ studie om förskollärares och specialpedagogersuppfattningar om kommunikation, samarbete och roller vid tidiga stödinsatser

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att undersöka samarbetet och kommunikationen mellan specialpedagoger och förskollärare vid tidiga stödinsatser. Särskilt fokus ligger på respondenternas erfarenheter av den kommunikation som förs, vilka faktorer som påverkar kommunikation och samarbete samt hur respektive profession uppfattar varandras roller. Studien är kvalitativ och genomfördes genom intervjuer med fyra förskollärare och fyra specialpedagoger. Uppsatsen utgår från ett socialkonstruktivistiskt perspektiv där sociala roller och institutioner påverkar hur kommunikationen förs och tolkas. Resultatet bygger på respondenternas uppfattningar och visar att det förs en stor mängd olika typer av information mellan de båda professionerna och även om kommunikation och samarbete generellt flyter på utan komplikationer så finns det vissa faktorer som påverkar kommunikationsprocessen positivt och negativt. De faktorer som respondenterna främst framhåller som viktiga är förskollärarnas inställning till stödinsatser, kunskap, tid och organisation. Resultatet tyder också på att det finns en hierarkisk struktur som bygger på att specialpedagogerna har ett visst kunskapsmonopol i sin roll som experter och handledare och att denna roll också till viss del påverkar kommunikationen. Studiens slutsats är att det finns ett behov av ett kunskapslyft gällande stödinsatser inom förskolan samt att det behövs mer tid för gemensam reflektion och utvärdering av stödinsatserna där hela arbetslaget kan få stöd av specialpedagogen. Detta skulle bidra till att kommunikationen kring stödinsatserna kan föras på ett mer konstruktivt sätt vilket skapar en trygg miljö kring det enskilda barnet där samtliga inblandade vet vad som gäller. På det sättet minskar arbetsbördan på den enskilda pedagogen vilket i sin tur skapar bättre förutsättningar för hela verksamheten att uppfylla läroplanens målsättningar om en förskola som uppmärksammar alla barn.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)