Språk och kommunikation hos femåriga barn som exponerats för PFAS prenatalt

Detta är en Magister-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

Sammanfattning: Ännu vet vi inte hur endokrinstörande ämnen som perfluoreradea alkylsubstanser (PFAS) påverkar den växande hjärnan och barns språk- och kommunikationsutveckling. Föreliggande studie är en del av ett doktorandprojekt som undersöker PFAS-exponering och barns språkliga- och kommunikativa utveckling. Vi undersökte om prenatal PFAS-exponering korrelerar med språkliga- och kommunikativa förmågor vid fem års ålder. Bedömning av barnens språk och kommunikation har gjorts genom tre föräldraskattningsformulär; CCC-2, 5-15R och FOCUS-34. Gruppen som undersöktes bestod av 38 barn från Ronneby och Karlshamn vars mödrar hade druckit vatten innehållande PFAS under flera års tid. Studien fann ingen betydande korrelation mellan grad av prenatal PFAS-exponering och föräldraskattad språk- och kommunikationsförmåga. Gruppen som helhet skattades inom eller över normalvariationen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)