"Finns det svenskt kaffe på hotellet?" : En kvantitativ studie om vad som motiverar generation Z i Sverige till att resa och förändra framtida resmönster

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för organisation och entreprenörskap (OE)

Sammanfattning: Denna studie behandlar fenomenet resmönster och hur dessa kan komma att förändras genom Sveriges generation Z. I syfte att bidra med ett framtidsscenario för turismföretag, har en kvantitativ studie om vad som motiverar Sveriges generation Z till att resa och därmed förändra framtida resmönster genomförts. Resultatet som presenteras är att motivation ligger till grund för allt resande och formar därmed resebeteende, trender och resmönster. Ekonomisk motivation möjliggör resande och standarden på resan. Generationen drivs av politisk motivation i form av säkerhet och det grundas i tillgängligheten av information genom internet och digitala plattformar. Digitaliseringen är även nära sammankopplad med social motivation tillsammans med status, personlig utveckling, livserfarenhet och trender. Generationen visar på en större klimatmedvetenhet även om deras resebeteende inte talar för det i dagsläget. Däremot är det något som turismföretagen kan vara tillmötesgående med.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)