Genusperspektiv i historieundervisning

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS); Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

Sammanfattning: Arbetet har syftat till att undersöka vad forskning säger om vilka faktorer som påverkar genusperspektivet i historieundervisning. Att undervisa historia utifrån ett genusperspektiv kan vara utmanande. Vi vill därför undersöka vad som kan påverka och hindra implementering av genus i historieundervisning. Forskningen vi undersökt har fokuserat på lärares och elevers inställning och erfarenheter, samt vilka metoder och material som påverkar genusperspektivet i historieundervisningen. Vår systematiska kunskapsöversikt har utgått från sökningar i databaserna: ERC, ERIC, Swepub och Google Scholar. Vårt resultat visar att genusperspektivet i undervisning av historia kan påverkas av lärares erfarenheter och attityd, samt vilka val av metod och material som görs. Dessutom visade resultatet hur lärare riskerar att begränsas av policydokument och ramverk. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)