BIDRA TILL ÄLDRES VÄLBEFINNANDE En studie om undersköterskors syn på kunskap och behov av kompetensutveckling inom hemtjänsten

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet

Författare: Marcus Gustavsson; [2017-04-07]

Nyckelord: kunskap; kompetensutveckling; lärande;

Sammanfattning: Syfte: Undersöka synen på kunskap och behov av kompetensutveckling bland undersköterskor inom hemtjänsten Teori: Knud Illeris teorier om lärandets tre dimensioner innehåll, drivkraft och samspel samt hinder för lärande och kompetensutveckling Metod: Fokusgruppsintervjuer Resultat: Undersköterskorna som intervjuats i studien har en stark drivkraft att bidra till att brukarna ska leva ett värdigt liv och känna välbefinnande. De vill använda och höja sina kunskaper för att möta varje enskild brukares behov av stöd och hjälp. De upplever dock inte att arbetsgivaren involverar dem i planeringen och genomförandet av utbildnings- och kompetensutvecklingsinsatser. De känner också visst motstånd mot införandet av ett mobilt arbetssätt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)