Förädling av design för ett veganskt varumärke inom dagligvaruhandeln i syfte att fler ska lockas till att köpa dess produkter

Detta är en Kandidat-uppsats från Linköpings universitet/Medie- och Informationsteknik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

Författare: Emelie Nordenberg; Hanna Öhberg; [2022]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: I dagens matvarubutiker finns ofta tusentals produkter på hyllorna och flera olika varumärken som erbjuder liknande varor. Inom det vegetariska och veganska segmentet tillkommer ständigt nya varumärken och produkter och allt fler väljer att äta vegetariskt och veganskt. Det är av största vikt att ett varumärke tydligt kommunicerar varför en konsument ska välja just deras produkter framför en konkurrents. Denna forskningsrapport syftar till att undersöka hur ett veganskt varumärke inom dagligvaruhandeln kan förädla sin grafiska design av förpackningar för dagens marknad, och för att fler ska lockas till att köpa dess produkter. I detta arbete undersöktes det veganska varumärket Astrid och aporna och dess utnämnda konkurrenter. Arbetet påbörjades med att granska vad Astrid och aporna och dess konkurrenter har för likheter och olikheter i dess design, följt av en enkät för att få en förståelse om hur gemene man uppfattar varumärket. Relevanta teorier inom ämnet tillsammans med uppsatta effektmål låg till grund för de koncept som togs fram. Resultatet från de sju intervjuer som genomfördes blev en förpackning som bygger på en modern och hipp känsla. På förpackningen finns karaktären Astrid, en medveten äldre dam, som symboliserar den kunskap och renommé som varumärket besitter i och med att de var det första veganska varumärket på marknaden i Sverige. Intervjun visade att samtliga deltagare föredrog de koncept som togs fram framför Astrid och apornas tidigare design, och hade valt den nya designen bland konkurrenternas produkter. Intervjun tillsammans med teoretiska analysen hjälpte att besvara fyra av fem effektmål som uppfyllda, och därmed kunde slutsatsen dras att examensarbetets slutgiltiga design lockar till köp och är anpassad för dagens marknad.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)