Musikundervisning i förskolan med instrumentspel som fokus

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

Sammanfattning: Studiens syfte var att ur ett musikdidaktiskt perspektiv undersöka och analysera förskollärares syn på barns förutsättningar till instrumentspel i musikundervisning. Som metod genomfördes ett kvalitativt undersökningsarbete. Forskningsempirin genererades genom intervjuer som systematiskt arbetades igenom och som skapade datan för analysen. Den tidigare forskningen som användes för diskussionerna ansågs vara relevant för studien. Vi upptäckte under våra praktiker och jobb på förskolor att instrumentspel fick en liten plats i barngrupperna vilket ledde fram till att göra undersökningen. I studien lyfte vi fram didaktisk och musikdidaktisk teori, begrepp som reproducerande och producerande funktion, aktivitetsformer, rumsligt iscensättande, inommusikaliska mål samt linjärt och icke-linjärt undervisning. Ett forskningsresultat visade att den plats där musikundervisningar genomförs på kan bland annat bero på instrumentens placering. Ett annat resultat visade att aktivitetsformen lyssna oftast förekom i samband med instrumentspel. Handtrummor visades i resultatet som det instrument som oftast användes av barnen under musikundervisningarna. Resultatet visade även att den producerande funktionen oftare förekom under musikundervisningarna framför den reproducerande funktionen. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)