HUR PÅVERKAS KONSUMENTERNAS FRUKT- OCH GRÖNSAKSKONSUMTION SAMT KÖPBETEENDE AV DE STIGANDE MATPRISERNA? : En kvantitativ enkätstudie om respondenternas upplevelser

Detta är en Kandidat-uppsats från Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskap

Sammanfattning: Bakgrund: Matpriserna har under den senaste perioden ökat drastiskt i Sverige till följd av bland annat Covid-19 pandemin, kriget i Ukraina och klimatförändringarna. För den enskilde individen har detta gjort ett stort avtryck på matkontot när priset på livsmedel som kött, mejeriprodukter, frukt och grönsaker blivit dyrare. Av denna anledning är det viktigt att undersöka hur människors frukt och grönsakskonsumtion samt köpbeteende påverkats av de stigande matpriserna. Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka hur konsumenter upplever att deras frukt- och grönsakskonsumtion samt köpbeteende har förändrats i samband med de stigande matpriserna. Metod: En kvantitativ metod i form av en webbaserad enkätundersökning. Kriterier för deltagande i studien var att respondenterna skulle vara i åldern 18 – 75 år och bosatta i Sverige. Deltagarna rekryterades genom ett bekvämlighetsurval via sociala plattformar och offentliga anslagstavlor. Statistiska analyser för att se samband och skillnader utfördes i programmet IBM SPSS V.28. Resultat: Totalt uppfyllde 103 respondenter inklusionskriterierna. Det fanns ingen statistisk signifikant skillnad i frukt- och grönsakskonsumtionen i dagsläget jämfört med för sex månader sedan i gruppen som helhet. För vissa undergrupper fanns däremot signifikanta skillnader i fruktkonsumtionen. Kvinnor, lågutbildade och studerande åt mindre frukt än tidigare. De som åt mindre frukt jämfört med tidigare hade påverkats i större utsträckning av de stigande matpriserna. Majoriteten av respondenterna (>50%) angav att de köpte mer frukt och grönsaker på extrapris, tittade oftare på jämförelse- och kilopriser, samt köpte oftare billigare alternativ eller lågprismärken. Det fanns även signifikanta skillnader inom vissa grupper där högutbildade, kvinnor samt yngre hade förändrat sitt köpbeteende i större utsträckning. Slutsats: Det fanns indikationer på att fruktkonsumtionen påverkats mer i en negativ riktning än grönsakskonsumtionen i samband med de stigande matpriserna. Det framkom förändringar i köpbeteendet bland respondenterna. Tydligaste förändringen fanns bland kvinnor och högutbildade. Det krävs mer forskning inom området för att kunna dra några säkra slutsatser.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)