Modelleringsmetodik med handboken som pedagogiskt förmedlingsmedium.

Detta är en Kandidat-uppsats från Institutionen för kommunikation och information

Författare: Mathias Tervo; [2009]

Nyckelord: 3D; grafik; modellering; handbok; pedagogik; vapen; mp40; spelutveckling;

Sammanfattning: Från ett intresse för realism och krigets estetik kommer detta examensarbete. Det består av ett 3D-grafikst verk i form av en 3D-modell av vapnet Mp40 och ett pedagogiskt inriktat verk i form av en handbok. På grund av rapportens tekniska natur du som läsare ha en del kunskap på området men för att hjälpa situationen finns en begreppsförklaring att tillgå i kapitel 3.6 Begreppsförklaring. Med aktuella metoder och programvaran Maya 2009 64-bit (Autodesk, 2008) skapades den högupplösta modellen utifrån två typer av referenser, profilbilden och förståelsebilden. Med hjälp av en omfattande referensdatabas kunde modellens realism och detaljrikedom bevaras. Genom olika processer skapades sedan den lågupplösta modellen för slutgiltig generering av normal map[1] och textur. Processen underlättades med hjälp av ett egenprogrammerat Maya-scrip för att utföra funktioner som inte redan fanns i Programvaran. I den handbok som skapades i och med detta examensarbete går det att läsa om hur ytterligare detaljer kan adderas till en normal map i efterhand. Detta för detaljer som är otympliga att skapa i 3D-modellen. Denna handbok finns tillgänglig i bilaga 9.2 Handbok eller på följande adress[2] Boken Att skriva bättre i jobbet (Fritzes Förlag, 1995) har legat till grund för handbokens utformning pedagogiska bakgrund. I diskussionen knyts sedan det 3D-grafiska arbetet med modeller från tre spel. En återkoppling mellan denna modell och spelens modeller sker på så vis att de jämförs och fördelar vägs mot nackdelar. I slutsatsen vägs arbetets bra sidor mot arbetets dåliga sidor och slutsatsen är att arbetet lyckats på en grundläggande nivå men att saker och ting är mer komplicerade än så. [1] En normal map är en textur som simulerar vinkelskiftningar på en plan yta genom att manipulera ytans normaler. [2] http://dsu.iki.his.se/wiki/index.php/Normal_Map:_Addering_av_detaljer_i_Photoshop

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)