Sjuksköterskors erfarenheter av kommunikation när det uppstår språkbarriärer i sjukvården. : En litteraturstudie

Detta är en Kandidat-uppsats från Malmö universitet/Institutionen för vårdvetenskap (VV)

Sammanfattning: Bakgrund: Kommunikationen mellan sjuksköterska och patient är en grundläggande faktor till kvaliteten på omvårdnaden. Mångkulturella samhällen kan resultera i att befolkningen talar olika språk, där några inte kan det inhemska språket. Det i sin tur medför utmaningar för sjuksköterskor när språkbarriärer uppstår i vården. Syfte: Syftet med litteraturstudien var att belysa sjuksköterskors erfarenheter av kommunikation när det uppstår språkbarriärer i sjukvården. Metod: Litteraturstudien baserades på tio vetenskapliga artiklar med kvalitativ metod. Databaserna som användes var Cinahl och PubMed, vilka är inriktade på omvårdnad och medicin. Relevanta studier kunde identifieras med hjälp av valda inklusion- och exklusionskriterier. Granskningen av studierna utfördes med stöd av SBU:s granskningsmall (2014) för studier med kvalitativ metod. Resultat: De tio vetenskapliga artiklarna gav svar på litteraturstudiens syfte och fyra huvudteman presenterades: Språkbarriärer begränsar kommunikationen, kulturella skillnader i samband med språkbarriärer, redskap för att överkomma språkbarriärer och flerspråkiga sjuksköterskor som tolkar. Brist i kommunikationen och informationsöverföringen mellan sjuksköterska och patient resulterade i sämre kvalitet på omvårdnaden. Konklusion: Litteraturstudien visar utmaningarna sjuksköterskan ställs inför i sitt daglig arbete. En personcentrerad och patientsäker vård blev svår att tillämpa. Fler strategier och tillvägagångssätt att överkomma språkbarriärer hade varit till stor nytta för sjuksköterskorna som står inför de här utmaningarna. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)