Marknadskommunikation under Covid-19 : en studie om Liseberg

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

Sammanfattning: Covid-19 slog till hårt på världen och resulterade i avspärrningar och begränsningar på ett sätt människor inte varit med om tidigare. Liseberg var ett av de företag som tvingades stänga ner och under de 520 dagarna som parken var nedstängt var de tvungna att tänka gällande hur de kommunicerade till sina besökare via olika marknadskanaler. I denna studie analyseras marknadskommunikation samt olika typer av marknadskanaler och marknadsstrategier i förhållande till hur Liseberg kommunicerade under pandemin. Syftet med denna studie är att undersöka Lisebergs marknadskommunikation under Covid-19. För att få svar på studiens syfte har en kvalitativ metod använts i form av en innehållsanalys i kombination med semistrukturerade intervjuer. Detta bidrog till en större klarhet i hur informanterna ser på marknadskommunikationen som var under pandemin och även vad de ansåg var relevant och viktigt ur deras perspektiv. Liseberg var studiens fall och urvalet av de informanter som valdes att intervjua bygger på två anställda på Liseberg som arbetade under pandemin på marknadsavdelningen fram tills 2023. Resultatet visar att Liseberg fick ändra sin marknadskommunikation under Covid-19 då parken fick hållas stängt. De fokuserade mer på innehållet för att skapa engagemang bland sina följare och hålla sig top of mind för framtida öppning. De resulterade i en mer värdefull grund gällande vad, hur och när de skulle publicera inlägg men också i möten de införde så de varje vecka får en god översikt i hur processer kring kampanjer och dylikt. Resultatet påvisar även att kommunikationen blev mer interaktiv och byggde mycket på folks känslor och minnen och övergick sedan till ett mer informativt innehåll i samband med att parken fick öppna upp för att säkerställa en ansvarsfull öppning. Denna studien är skriven på svenska. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)