Hur ett varumärke uppfattas efter ett utländskt uppköp

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

Sammanfattning: Ett företag som varit svenskt under en längre tid och profilerat sig som svenskt kan komma att möta motstånd när företaget inte längre ägs av svenskar. Denna studie ämnar analysera hur företag uppfattas av sin givna svenska målgrupp efter ett utländskt uppköp. Hur reagerar målgruppen på de nya ägarna, förändras uppfattningen om varumärket och hur påverkar det konsumenternas syn på ett köp från företaget ifråga. I denna uppsats vill vi bidra till den tidigare forskningen gällande varumärkesuppköp och se på det hela ur ett nytt perspektiv, hur varumärket uppfattas av den tidigare nationens befolkning. I det teoretiska ramverket så läggs fokus på att förstå begrepp som strategisk brand management, varumärkesidentitet, kändismarknadsföring och culture branding. Ansatsen i vår studie är kvalitativ och vårt empiriska material består av intervjuer med personer i en specifik målgrupp. Det företag som vi har valt att inkludera i vår studie är Volvo. Resultatet visar hur den specifika målgruppen uppfattar ett tidigare svenskägt företag.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)