Hur utformar företag en mer hållbar leverantörskedja? : En kvalitativ undersökning om styrning av leverantörer genom formella och informella strategier

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Företag på den industriella marknaden ställs inför ökade krav att utveckla hållbarhetsarbetet, inom både verksamheten och leverantörskedjan. Detta gäller i synnerhet för internationella företag då deras leverantörskedjor påverkar samhället och miljön i hög grad. Följaktligen riktas mer uppmärksamhet åt hur företag kan styra sina leverantörer för att uppnå en hållbar leverantörskedja. Studiens syfte är att undersöka hur internationella B2B-företag styr sina leverantörer med formella och informella strategier för att åstadkomma en mer socialt och miljömässigt hållbar leverantörskedja. I studien har en kvalitativ ansats tillämpats, i form av semistrukturerade intervjuer med tre företag inom livsmedels- och dryckesindustrin. Av studien framgår att företagen tillämpar formella krav, i form av uppförandekoder, certifieringar samt utvärdering och kontroll, för att därigenom kunna styra mot en hållbar leverantörskedja. Kraven avgör dels vilka leverantörer företaget väljer, samt styr befintliga leverantörers hållbarhetsarbete. Vidare tillämpar företagen en informell strategi i form av långsiktiga leverantörsrelationer, däremot inte med primärt syfte att samarbeta inom hållbarhet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)