Skolsköterskans erfarenheter av att arbeta med övervikt hos barn i åldern 6–12 år

Detta är en Magister-uppsats från Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för hälsa

Sammanfattning: Bakgrund: Övervikt är ett folkhälsoproblem som ökar i flera delar av världen. Övervikt hos barn medför ofta ett fysiologiskt och psykologiskt lidande. Samtidigt är risken stor att övervikt bibehålls i vuxen ålder vilket ökar risken att utveckla folkhälsosjukdomar. Det råder behov att arbeta förebyggande i tidig ålder. I Sverige är skolan och elevhälsan en betydelsefull plats för att arbeta hälsofrämjande. På elevhälsan arbetar skolsköterskan som är väl positionerad för att identifiera och arbeta med övervikt. Dock finns ett flertal utmaningar beskrivna i tidigare litteratur varvid behov föreligger att fortsätta undersöka om problemet fortfarande kvarstår.  Syfte: Syftet var att undersöka skolsköterskors erfarenheter av att arbeta med övervikt hos barn i åldern 6–12 år. Metod: För att besvara syftet genomfördes en empirisk studie med hjälp av semistrukturerade intervjuer. Sju skolsköterskor deltog i studien. Efter genomförda intervjuer transkriberades materialet. Dataanalys av textmaterialet skedde med hjälp av en kvalitativ innehållsanalys beskriven av Elo och Kyngäs. Analys genomfördes utifrån en induktiv och manifest ansats. Resultat: Resultatet ledde fram till fyra generiska kategorier vilka var påverkansfaktorer vid övervikt hos barn, strategier i arbetet, utmaningar i mötet med barn och deras föräldrar och ett område som behöver utvecklas.  Slutsats: Skolsköterskors erfarenheter är att området är känsligt och komplext. Samma utmaningar kvarstår fortfarande som förhindrar att omvårdnadsarbetet uppnår fullgod kvalité. Behov av mer samverkan med andra parter är stort. Vidare behöver effektivare kommunikationsstrategier- och metoder utformas och arbetet behöver genomföras utifrån en bättre struktur.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)