Berättelser om långvarig skolfrånvaro- orsaker och framgångsfaktorer.

Detta är en Magister-uppsats från Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Sammanfattning: Det finns elever som inte går i skolan och som har långvarig skolfrånvaro. De behöver hjälp och stöd för att komma tillbaka till skolan. Syftet med studien är att undersöka och förstå långvarig skolfrånvaro ur några elevers och vuxnas perspektiv som erfarit eller indirekt kommit i kontakt med långvarig skolfrånvaro. Syftet är särskilt att beskriva och analysera framgångsfaktorer i arbetet med långvarig skolfrånvaro så att eleverna kommer tillbaka till skolan och dess undervisning igen. Studien använder den bioekologiska utvecklingsmodellen och specialpedagogiska perspektiv på skolsvårigheter. En kvalitativ forskningsansats används också. Metodansatsen är livsberättelse. Data om långvarig skolfrånvaro samlades in genom intervjuer med åtta personer med egen erfarenhet av skolfrånvaro. I analysen av intervjuerna söktes gemensamma teman i berättelserna. Dessa teman reflekterar orsaker till långvarig skolfrånvaro och stödinsatser som ansågs viktiga. Intervjuernas resultat följdes upp med enkäter till tjugo personer med indirekt erfarenhet av långvarig skolfrånvaro. I enkäten söktes åsikter om framgångsfaktorer identifierade i livsberättelserna. Det viktigaste i arbetet med att förebygga och lösa långvarig skolfrånvaro är att lyssna på elever för att förstå problematiken bakom den långvariga skolfrånvaron. Det är också viktigt att bygga positiva relationer mellan elever och mellan elever och personal, samt att erbjuda stödinsatser efter varje elevs behov och unika situation.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)