Verksamhetsutveckling genom kollegialt lärande : Verksamhetsutvecklarens roll ur förskolläraren och barnskötarens perspektiv

Detta är en Magister-uppsats från Högskolan i Gävle/Utbildningsvetenskap

Sammanfattning: Denna intervjustudie riktar sig till att tillföra kunskap om hur verksamhetsutvecklaren kan bidra till utveckling inom utbildningsuppdraget genom kollegialt lärande. Undersökningen utgår ifrån förskollärarnas och barnskötarnas perspektiv. Med en infallsvinkel inom ledarskapsteorin undersöks verksamhetsutvecklarens roll i denna studie. Undersökningen som bygger på studiens frågeställningar genomförs genom en intervjustudie med förskollärare och barnskötare verksamma inom förskolan och som arbetar med en verksamhetsutvecklare. I studien sker intervjuer med nio informanter som berättar om sina förväntningar och perspektiv kring studiens forskningsfrågor. Studiens resultat visar att informanterna förväntar sig goda ledarskapsförmågor, vägledning och handledning från verksamhetsutvecklaren som gynnar utvecklingsarbetet mot de gemensamma målen. Annat som framträder i resultatet är betydelsen av att skapa trygghet och förtroende i arbetslaget som leder till ökad motivation samt att alla i kollektivet behöver vara delaktiga och framhävas av verksamhetsutvecklaren likvärdigt för att få till sig modet att medverka i det kollegiala lärandet.  

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)