Musikproduktion bortom skärmen – En studie i musikproduktion med hårdvarusynthar från ett datorfokuserat perspektiv

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Högskolan för scen och musik

Författare: Fred Jonsson; [2023-06-02]

Nyckelord: Workflow; arbetsmetod; musikproduktion; hårdvara; mjukvara; synthesizer;

Sammanfattning: I detta arbete ämnar författaren att utvärdera och ifrågasätta sin datorfokuserade arbetsmetod, d.v.s. att jobba främst med mjukvara, för att göra musik genom att utforska en hårdvarusynth, en faktisk fysisk synth. Synthen för arbetet är en Elektron Syntakt. Syftet med studien är inte att göra en rak jämförelse mellan hårdvara och mjukvara, utan snarare vad det tillför att upptäcka hårdvara till författarens allmänna arbetsflöde samt vilka svårigheter och utmaningar det innebär att utmana sin arbetsmetod. Metoden för att undersöka detta har varit att producera fyra (4) låtar som i olika grad är beroende av hårdvarusynthen i fråga kontra datorbaserad musikproduktion. Resultatet är framför allt en reflektion över hur det varit att utforska ett nytt arbetssätt samtidigt som den svarar på frågeställningarna över vad det inneburit för författarens allmänna arbetsflöde. Några aspekter av resultatet var väntade som t.ex. att det känns mer engagerande att jobba med en fysisk synth än en datormus och en skärm. Andra aspekter reflekterar över det minimalistiska arbetssättet som krävs för att skapa musik med en begränsad enhet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)