Barnens rum för lärande och utveckling : En kvalitativ studie om förskolors arbete med fysiska inom-husmiljöer

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Sammanfattning: Denna kvalitativa studie syftar till att undersöka hur förskolepedagoger arbetar med att ut-forma förskolans fysiska inomhusmiljöer och hur barnen blir delaktiga och ges inflytande i den processen. Metoder som har använts är intervjuer med förskollärare samt fotodoku-mentation och visuella kartläggningar över förskoleavdelningar med yngre och äldre barn. Datainsamlingen har skett på en avdelning med yngre förskolebarn och på en avdelning med äldre förskolebarn på vardera två olika förskolor i Sverige. Studiens teoretiska utgångspunk-ter är postmodernism och socialkonstruktivism. Resultatet från intervjuerna visar att utgångspunkter som förskollärarna har i utformandet av de fysiska inomhusmiljöerna är barnens lärande, utveckling, behov, trygghet, säkerhet, på-gående temaarbete och att det ska finnas ett syfte med miljö och material. Förskollärarna anser att barnen är delaktiga och ges inflytande i den fysiska miljöns utformning genom att de tar vara på sådant de tycker sig se att barnen uttrycker. Förskollärarna som arbetar med de äldre förskolebarnen lyfter fram ytterligare sätt att göra barnen delaktiga – i form av att tala med barnen om förskolemiljöerna. Vidare visar resultatet att pedagogerna ser utma-ningar med att ge barn som saknar ett verbalt språk delaktighet och inflytande i frågor om förskolemiljöns utformning. Pedagogerna anser att inomhusmiljöerna på förskolorna är ett hjälpmedel för att synliggöra och utveckla det pågående arbetet med barnen. De visuella kartläggningarna av avdelningarna visar att inomhusmiljöerna liknar varandra på så sätt att de erbjuder liknande typer av aktiviteter. Fotodokumentationen visar hur det råder skillnader i organisation och mängd tillgängligt material mellan avdelningar med yngre barn och av-delningar med äldre barn.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)