Betydelsen av arbetsrelaterad positiv feedback bland banktjänstemän

Detta är en Kandidat-uppsats från Akademin för hållbar samhälls- och teknikutveckling

Författare: Susanne Lund; [2009]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Att utföra ett arbete väl är viktigt för de flesta. Hur vet individen att han eller hon presterat bra?  Återkoppling till den egna prestationen kan ske på olika sätt. En väl utförd prestation kan upplevas på olika sätt, både av den presterande och av de som befinner sig i närheten, samt även ge konsekvenser för fortsatt lärande och utveckling i arbetet. Forskning visar att feedback fyller en viktig funktion för lärandet samt ökar tron på den egna prestationsförmågan. Tolv banktjänstemän intervjuades om hur de upplevt en specifik positiv arbetsprestation vad gäller egna reflektioner, kommunikation med chef och arbetsgrupp. Resultatet visade att bankyrket är ett individuellt och prestationsinriktat yrke, och att feedback spelar en central roll för både den enskildes utveckling, motivation och inte minst lärandet. Resultatet visade även att feedback upplevs som individuell och ofta inte delas med arbetskamrater. Positiva reaktioner från kunder hade en stor betydelse.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)