Artificiell Intelligens : En kvalitativ studie om hur AI-verktyg påverkar programmeringsyrken

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

Sammanfattning: Att ständigt behöva ändra sitt arbetssätt är något som är vanligt inom IT-branschen. Genom att anpassa sig till artificiell intelligens (AI) kan företag och individer dra nytta av fördelarna med tekniken. Däremot finns det en del utmaningar som är centrala att känna till. Syftet med studien är att undersöka hur programmeringsyrken potentiellt kommer att förändras och vilka utmaningar som behöver bemötas under utvecklingen. Genom en kvalitativ metod, intervjuades sex respondenter med varierande bakgrund och yrkesroller inom programmering. I syfte att undersöka deras perspektiv på AI-verktygens utveckling för att möjliggöra jämförelser gentemot teorin under olika teman som uppstod. Resultatet från studien visar på en osäkerhet kring hur AI-verktyg får användas, hur det genererade materialet får tillämpas och delade åsikter kring arbetsmarknadens utveckling. Vidare ser vi att företag och arbetstagare använder AI-verktyg med en viss försiktighet på grund av att juridiken kring AI inte är helt fastställd. Däremot visar resultatet att AI-verktygen effektiviserar arbetet för programmerare och kan användas som kreativ stöttning i utvecklingsprocessen. Rekommendationer för vidare studier inkluderar att undersöka ett specifikt yrke, användningen av ett specifikt AI-verktyg eller att se på skillnader utifrån använt programspråk.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)