Prata med mig! : Blyga och tysta barns förutsättningar till likvärdighet och delaktighet i språkliga samspel mellan förskollärare och barn

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

Sammanfattning: Syftet med studien är att generera kunskap kring blyga och tysta barns förutsättningar till likvärdighet och delaktighet beträffande språkliga samspel med förskollärare. Studiens teoretiska utgångspunkter är det sociokulturella perspektivet och Reggio Emilia filosofin. Syftet och forskningsfrågorna besvarades med hjälp av en kvalitativ forskningsdesign där observationer användes som datainsamlingsmetod. De teoretiska utgångspunkterna samt tidigare forskning utgjorde grunden för analysen av insamlade data. Resultatet visar vikten av att förskolläraren anpassar och varierar sitt samspel efter varje enskilt barns förutsättningar och behov där trygghet är avgörande. De deltagande förskollärarna strävar efter att samspela likvärdigt med alla barn i barngruppen, men det är en utmaning att ge alla barn lika mycket utrymme. Det framkommer även att Matteuseffekten och makt är avgörande faktorer för huruvida samspelet med blyga och tysta barn lyckas.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)