Utveckling av slangrulle för effektivare produktion

Detta är en Master-uppsats från Mälardalens högskola/Akademin för innovation, design och teknik

Författare: Andreas Ekblad; [2018]

Nyckelord: Produktutveckling; modulär design; moduler;

Sammanfattning: Detta är ett examensarbete på civilingenjörsnivå mot produkt och processutveckling hos Mälardalens högskola, på 30 högskolepoäng, motsvarande 20 veckor. Manovi Varberg AB har under eget varumärke en elektriskt driven slangrulle för industriellt bruk. Designen är gammal och försäljningen bedrivs inte aktivt. Examensarbetet gick ut på att modernisera och förbättra produkten för effektivare produktion utan att gå in på djupet hur detta skulle lösas. Det diskuterades fram att hitta lämplig lösning på hur man kan få ner produktionstid och kostnad med godtyckliga 20%. Det var redan från början en önskan att byta ut plåtarna från lackat och rostfritt till en valfri plåt med metallbeläggning av Magnelis. Efter att studerat nuvarande design och ett gammalt utkast på ett förslag till hur chassit kan konstrueras om, påbörjades arbetet med att göra om chassit i en modulär design som inte behöver svetsas, vilket dagens konstruktion kräver; istället används gängstänger och rör som skruvas ihop. När detta ritades upp och simulerades i Solidworks och påvisade positiva siffror var nästa etapp att titta på möjligheten att binda ihop alla komponenter mellan inloppet och motorn utan att förändra den slirkoppling som finns vid motorn. Inte heller elektronik eller kopplingar för slangar har modifierats i detta projekt. Ett antal delar identifierades som behövde ha variabla längder. Trumman med tillhörande stad i befintlig design kunde ersättas med standardprofiler i aluminium för minskad vikt och effektivare tillverkning. Huvudaxeln kortades och modulära förlängningar konstruerades för att kunna länga slangrullen. Det gjordes en uppskattning för hur mycket det går att maximalt belasta befintlig slangrulle med, som sedan ökades lika mycket som bredden i den största nya modellen, vilket blev 408 N per sida av chassit. Efter justeringar i designen av chassit påverkades materialet av en högsta spänning på ca. 275 MPa. Med en förbestämd säkerhetsfaktor på 1,2 ger det en önskad sträckgräns på 330 MPa. Enligt tillverkaren av Magnelis-beläggningen var då S350GD det stål som klarar kraven på hållfasthet, säljs med beläggningen och är en högvolymsvara, varför detta rekommenderas att användas till chassit. Verkstadschefen på Manovi, med 20 års erfarenhet inom industrin, gjorde en grov uppskattning på produktionstid och kostnad, med materialet i denna rapport som underlag, och fann att de båda kan sänkas med runt 60% och 30% respektive till följd av den modulära designen, ersättning av minst två gamla modeller och med utbytt material. Även vikten på konstruktionen sjönk 13–21% jämfört med originalet, beroende på storlek.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)