Rummet och lärande : En studie om iscensättning i en studiemiljö för vuxna

Detta är en Kandidat-uppsats från Mälardalens högskola/Akademin för innovation, design och teknik

Sammanfattning: Detta examensarbete är en studie skrivet inom informationsdesign med inriktning mot rumslig gestaltning. Arbetet handlar om hur design av iscensättning kan förmedla funktioner och bidra till ett flexibelt rum i en lärandemiljö för vuxna. Arbetet har utgått från studierummet på lärcentrumet Futurum i Västerås, där verksamheter med olika behov samsas om samma yta, och leder till osäkerhet kring rummets funktioner. Användarna i studien syftar på anställda, besökare samt studerande på platsen vilka utför olika aktiviteter och har olika roller i rummet. Arbetets syfte har varit att formge en tydlig iscensättning av rummet som stödjer målgruppens behov och underlättar användarnas förståelse för miljön. Empiri har samlats in från platsanalys, observationer, notationsanalys samt intervjuer. De tillämpade metoderna visade att rummets utformning skapade problem för en del aktiviteter som utförs i miljön. Studien har även baserats på teorier kring lärandemiljöer, formelement, struktur, ljud samt färg och ljus. Dessa aspekter har visat att ett tydligare rum kan bidra till en mer positiv upplevelse för användarna. Examensarbetet har resulterat i ett designförslag där studierummets funktioner är synliggjorda och förmedlas med hjälp av rummets utformning. Förslaget har fokus på flexibel rumslig gestaltning som är anpassad efter studierummets olika aktiviteter.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)