Sökning: "lärandemiljö"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade ordet lärandemiljö.

  1. 1. Utmaningar och behov av anpassningar för andraspråkselever inom samhällsorienterande ämnen – en kvalitativ studie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Zerina Salihovic; Hadzajlic Emina; [2024]
    Nyckelord :andraspråkselever; anpassningar; So-ämne; So-undervisning; språkutveckling; transspråk; stöttning; utmaningar; arbetsmetoder; sociokulturella perspektivet.;

    Sammanfattning : Denna studie fokuserar på lärarens anpassningar och vilka utmaningar de möter i sin undervisning med andraspråkselever i SO-undervisningen. Syftet med studien är att skapa förståelse och undersöka lärarnas perspektiv på arbetsmetoder för att främja andraspråkselever inom de samhällsorienterande ämnena. LÄS MER

  2. 2. Lärarens anpassningar för andraspråkselever i SO-undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :ZERINA SRNDIC; Emina Hadzajlic; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med kunskapsöversikten är att dokumentera lärares tillvägagångssätt med andraspråkselever inom SO ämnet, där frågeställningen lyder; !"Vad säger forskningen om hur lärare kan anpassa sin undervisning för andraspråkselever?!!. Den sökmetod vi valde att använda var diverse databaser som hänvisade vetenskapliga artiklar med essentiell material till arbetet. LÄS MER

  3. 3. Lärarens syn på betydelsen av lärarrollen samt olika undervisningsmetoder för att stärka elevers motivation och kunskapsinhämtning.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Isak Huynh; Linn Bengtsson; [2022]
    Nyckelord :Undervisningsmetoder; Sociokulturellt; Behavioristiskt; Lärarroll; Elevcentrerat; Lärarcentrerat; Kunskapsinhämtning.;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit att undersöka huruvida olika undervisningsmetoder och lärarroller har en inverkan på elevers motivation och kunskapsinhämtning. De problemformuleringar som kommer analyseras och arbetas med är vilket förhållningssätt lärare kan ha samt vilka metoder de kan använda sig av för att främja elevernas lärande. LÄS MER

  4. 4. Vikten av relationsskapande som nyckel till lärande : En kvalitativ studie om gymnasielärares upplevelser av undervisning innan, under och efter coronapandemin

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Aron Berglund; Maja Brodin; [2022]
    Nyckelord :Covid-19; pandemic; learning; distance learning; situated learning; informal learning; Covid-19; pandemi; lärande; distansundervisning; situerat lärande; informellt lärande;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka gymnasielärares förändrade arbetssituation under Covid-19-pandemin och vilken påverkan det innebär på undervisningen samt hur villkor för lärande har förändrats som en effekt av pandemin. Detta genomfördes genom en kvalitativ fallstudie med hjälp av sex semistrukturerade intervjuer med sex olika gymnasielärare, vilka valdes på basen av ett bekvämlighets- och snöbollsurval. LÄS MER

  5. 5. Didaktiska metoder inom religionskunskapsundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Farah Alaouie; Kauthar Alkhatib; [2021]
    Nyckelord :didaktik; metoder; religionsdidaktik; religionskunskapsundervisning; tolerans; utmaningar;

    Sammanfattning : Syftet med examensarbetet är att undersöka huruvida lärare väljer att bedriva religionskunskapsundervisning med hänvisning till att skapa en klassrumsmiljö som främjar tolerans. Syftet är även att synliggöra de utmaningar lärarna ställs inför i religionskunskapsundervisningen samt hur lärarna går tillväga med dessa utmaningar. LÄS MER