Vikten av relationsskapande som nyckel till lärande : En kvalitativ studie om gymnasielärares upplevelser av undervisning innan, under och efter coronapandemin

Detta är en Kandidat-uppsats från Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att undersöka gymnasielärares förändrade arbetssituation under Covid-19-pandemin och vilken påverkan det innebär på undervisningen samt hur villkor för lärande har förändrats som en effekt av pandemin. Detta genomfördes genom en kvalitativ fallstudie med hjälp av sex semistrukturerade intervjuer med sex olika gymnasielärare, vilka valdes på basen av ett bekvämlighets- och snöbollsurval. Studiens insamlade data bearbetades därefter med hjälp av en tematisk analys. Resultatet visar att pandemin medfört en ökad arbetsbelastning relaterat till olika läroverktyg på distans och en ändrad syn på lärarnas självförtroende i deras yrkesutövande. För att skapa förutsättningar för en god lärandemiljö har deltagande, relationsbyggande samt kommunikation, dels mellan elever, dels mellan lärare och elever, visat sig utgöra väsentliga villkor.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)