Gymnasieelevers motivation & betyg : En kvantitativ studie om sambandet, och könsskillnaderna mellan motivationstyp och betygsambitioner i idrott & hälsa.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

Sammanfattning: Syfte & Hypoteser: Syftet med denna studie var att undersöka sambandet mellan motivationstyp och betygsambitioner hos gymnasieelever i ämnet idrott och hälsa. Samt att analysera eventuella skillnader mellan könen avseende både motivationstyp och betygsambitionsnivå. Hypotes 1: Det finns ett positivt samband mellan autonom motivation och höga betygsambitioner. Hypotes 2: Det finns skillnader mellan könen där killar svarar i högre grad av autonom motivation och tjejer i högre grad av kontrollerad- och amotivation. Teori & metod: Studien utgick från motivationsteorin Self-determination theory. En kvantitativ ansats valdes där datainsamlingen bestod av en webenkät som var uppdelad i två delar. Den ena delen behandlade bakgrundsfrågor och betyg, och den andra delen mätte motivation. Studiens deltagare bestod av 191 gymnasieelever i Stockholms län som gick kursen idrott och hälsa 1 vid deltagandet (58 killar, 121 tjejer och tolv annat). Analysering av data gjordes genom korrelationstesten Pearsons ́r, Spearmans ́rho och multipel linjär regression. Skillnaderna mellan kön analyserades genom independent t-test och Mann- Whitney U test. Resultat: Resultaten visade att det fanns ett positivt signifikant samband mellan autonom motivation och betygsambitioner. Det visade även att det fanns ett negativt signifikant samband mellan amotivation och betygsambitioner. Det fanns även signifikanta skillnader mellan könen där killar svarade i högre grad av autonom motivation och tjejer i högre grad av kontrollerad- och amotivation, samt att killar visade högre betygsambitioner. Slutsatser: Studiens slutsatser är att det är viktigt med en hög grad av autonom motivation för att ha höga betygsambitioner i idrott och hälsa. En hög grad av amotivation har istället visat sig ha ett negativt samband med betygsambitioner i ämnet. Det fanns skillnader mellan könen avseende både motivationstyp och betygsambitionsnivå, dock verkar dessa skillnader inte driva sambandet mellan autonom motivation och betygsambitioner. Framtida forskning skulle kunna utforska metoder och strategier för att skapa autonom motivation hos eleverna. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)