Matematikbokens roll i matematikundervisningen : En kvalitativ studie om grundskollärares uppfattning om matematikbokens användning i undervisningen

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktik

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att ta reda på hur lärare använder matematikboken i undervisningen samt lärares egna uppfattningar om matematikbokens användning i undervisningen. För att ta reda på detta har en kvalitativ metod använts, där datainsamlingen gjorts genom både observationer och intervjuer. Tre lärare har intervjuats och två klassrumsobservationer har genomförts av vardera lärare där de inkluderade lärarna även efter observationstillfället intervjuades. Metoden valdes för att både undersöka hur läroboken används i undervisningen samt hur lärare ser på deras användning av matematikboken i undervisningen. Studien vill ta reda på lärarnas uppfattning om hur matematikboken används i undervisningen samt på vilket sätt lärare väljer att använda sig av läroboken i planeringen och genomförande av matematikundervisningen. Lärarna förklarar att matematikboken är en stabil grund att utgå från i planeringen för lektionerna eftersom de vet att kursplanen och kunskapskravens delar genomförs. Det intressanta som uppenbarades under det sex klassrumsobservationerna var att lärarna utgick från den följande nivån av användningen av läroboken, vilket betyder att undervisningen utformar sig helt efter läroboken (Qi, Zhang och Huang, 2018). Att läroboken används i en stor utsträckning av matematikundervisningen är någonting tidigare forskning belyser. Orsaken till detta kan vara att matematikböckerna är konstruerade på de sättet att kursplanen och kunskapskraven inom matematiken fastställs i undervisningen. Ytligare något som fastställs i denna studie är att matematikboken har stor påverkan på undervisningen och att den används i hög grad i klassrummet. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)