Vems är vardagen i problemlösningen? : En analys av vardagsanknytning i problemlösning.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Sammanfattning: Matematik är ett av grundskolans med läromedelsbundna ämnen och då bör det ställas höga krav på att böckerna representerar samma innehåll som kursplanen för ämnet uttrycker. I problemlösnings-avsnittet av kursplanen för matematik finns det två punkter som beskriver det centrala innehållet i problemlösning för årskurs 4-6. Båda dessa punkter beskriver att problemlösningen ska relatera till vardagliga situationer.  Syftet med den här uppsatsen är att undersöka om problemlösningsinnehållet i matematikläromedel relaterar till vardagliga situationer och uppsatsen utgår från följande frågeställningar:  Hur vardagsnära är problemlösningsinnehållet i matematikläromedel? Hur förhåller sig problemlösningsinnehållet i Matematikboken Gamma och böckerna Pixel 6A samt 6B i en jämförelse med varandra?   För att besvara frågorna har vi i den här studien har vi analyserat och jämfört två läromedel för årskurs 6, Matematikboken Gamma och Pixel 6A samt 6B, med avseende att undersöka hur vardagliga situationerna i böckernas problemlösningsuppgifter faktiskt är. Böckernas innehåll analyserades genom att först kategorisera vilka uppgifter som kan anses vara problemlösningsuppgifter, och sedan placera de här uppgifterna någonstans på en tregradig skala av nivåer för vardagsanknytning. Resultatet visade det att båda läromedlen innehöll under 5% problemlösningsuppgifter och att mindre än en tredjedel av problemlösningsuppgifterna representerade situationer som alla eller i stort sett alla elever i årskurs 6 skulle uppfatta som vardagliga. Jämförelsen mellan böckerna visade att de båda är snarlika i hur väl de relaterar till vardagliga situationer i problemlösningsuppgifterna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)