Sångelevers motivation : - Hur kan övningslusten upprätthållas?

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att förstå hur sångelever och sångpedagoger vid svenska gymnasieskolans estetiska program förhåller sig till motivation som drivkraft i övning och undervisning och hur sedan denna kunskap nyttjas i arbetet i sångkurserna.   Totalt har sex elever och en sångpedagog deltagit i undersökningen som genomförts i form av kvalitativa intervjuer.   Resultatet av studien visar att kunskapsnivån om hur övningslusten kan upprätthållas är god men borde kunna höjas genom medvetandegörande av hur motivation fungerar både hos undervisande pedagoger och hos studenter då det finns mycket olika forskning i ämnet som refererats till i detta arbete. De känner till, men bör till viss del kunna höja den mer djupgående förståelsen för och kunskapen om begreppet motivation och de olika teorier som finns med didaktiska implementeringsmöjligheter i ämnet. Undersökningen har lett till djupare insikt om och förståelse för det komplexa samspel lärare elev emellan för att nyttja och vårda motivationen i undervisningen. Analys av resultatet visar att varje elev kräver en ny analys av läraren för att finna det optimala arbetssättet för att uppnå den optimala motivationen hos eleven då olika elever kräver olika arbetssätt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)