En studie om informationssystems problemområden hos en svensk storbanks finansiella riskkontroll

Detta är en Master-uppsats från Uppsala universitet/Institutionen för informatik och media

Sammanfattning: Banken vill att deras arbetsprocesser ska vara så effektiva som möjligt och samtidigt hålla hög kvalité. Studien har undersökt hur bankens verksamhet gällande finansiell riskkontroll bedrivs inom avdelningen för Capital Market och hur informationssystemen påverkar verksamhetens arbetsprocesser. Studien är en fallstudie där insamlad empiri huvudsakligen inhämtades från intervjuer men även deltagande observation och dokumentstudier. Efteråt genomfördes en empirisk analys som identifierade tre problemområden, dessa låg som grund till att utforma ett teoretiskt ramverk som användes till att analysera underlaget ytterligare och identifiera olika samband i den insamlade empirin. Det teoretiska ramverket består av Nonakas (1994; 1996; 2000) teorier om kunskap, Heinrich (2014) och Beynon-Davies (2013) teorier kring informationskvalité och att informationssystems kvalité påverkar arbetsprocessers kvalité, Holsapple (2008) och Zhu & Chens (2008) teorier om beslutsstöd, och till sist Shuchih & Chin-Shien (2007) teorier kring informationssäkerhet. Studien visar att bankens informationssystem påverkar arbetsprocesser negativt genom tre problemområden. Dessa är informationskvalité, beslutsstöd och rapportövervakning. Alla områden är nödvändiga för banken att vara medveten om och reflektera över om banken ska kunna utveckla informationssystemen att bli mer stödjande och öka arbetsprocessers kvalité. Gemensamt och centralt för dessa problemområden är kunskap gällande finansiell riskkontroll där mycket baseras på tyst kunskap. Studien visar på att översätta den tysta kunskapen till explicit kunskap är en central aspekt för att problemområdena ska kunna förbättras.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)