Konsten att skapa engagemang och förtroende i konsultföretags kundrelationer : En kvalitativ studie om konsultföretag

Detta är en Kandidat-uppsats från Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

Sammanfattning: Forskningsfrågor:- Hur skapar konsultföretag förtroende i kundrelationer?- Hur skapar konsultföretag engagemang i kundrelationer? Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka hur konsultföretag kan skapa och bevara relationer till deras kunder. Utifrån en teoretisk referensram vill vi identifiera hur konsultföretag arbetar med att skapa förtroende och engagemang till deras kunder och vad som leder till en långsiktig kundrelation.  Metod: Empirin som ligger till grund för studien har samlats in genom en kvalitativ metod i form av semistrukturerade intervjuer. Totalt genomfördes nio intervjuer från sju olika konsultföretag. Slutsats: KMV-modellen går att applicera inom konsultbranschen och beskriver vad som krävs för en långsiktig kundrelation. Hur stark påverkan byteskostnader, relationsfördelar, delade värderingar, kommunikation och opportunistiskt beteende har på förtroende och engagemang skiljer sig åt beroende på konsultföretaget storlek och omsättning. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)