Den digitala leken - något att ta vara på i fritidshemmet En kvalitativ intervjustudie om hur lärare beskriver sitt uppdrag att främja den meningsfulla fritiden med hjälp av den digitala populärkulturen

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

Sammanfattning: Denna studie undersöker hur lärare i fritidshem uttrycker och resonerar kring hur de beskriver sitt uppdrag att erbjuda en meningsfull fritid i relation till elevers intresse och erfarenheter av digitala media och populärkultur. Studien har sin teoretiska grund i det sociokulturella perspektivet på lärande. Studien utgår från frågeställningarna: “Hur resonerar lärare om det digitaliserade fritidshemmet i relation till undervisning?”, “vilka attityder och uppfattningar om elevers erfarenheter och intressen av digitala media och populärkultur ger lärarna uttryck för?” och “På vilka sätt beskriver lärarna att de arbetar med digitala media och populärkultur för att stötta och utveckla deras digitala kompetens och samtidigt erbjuda en meningsfull fritid?” Studien har en kvalitativ ansats där empirin har samlats in via semistrukturerade intervjuer med fem olika utbildade lärare i fritidshem från fyra olika skolor. Empirin har analyserats genom en tematisk analys. Resultatet som arbetats fram via den tematiska analysen visar att elevers digitala media användande och populärkultur är stor bidragande faktor till elevers meningsfulla fritid i verksamheterna. Vilket sätter stor press på lärarna att vara “up to date” med elevernas intressen och tidigare erfarenheter för att de ska kunna bedriva en verksamhet som når upp till fritidshemmets uppdrag. Resultatet och diskussionen visar även på att lärarna har en misstro till elevernas intressen i digital media och populärkultur när det är satt utanför en skolkontext.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)