"Jag får ont i mina öron" : En studie om buller i förskolan

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

Sammanfattning: Med tanke på hur många personer som dagligen vistas i förskolans verksamhet och utsätts för höga ljudnivåer under längre tidsperioder, har vi valt att undersöka följande studie. Syftet med studien är att utifrån ett barnperspektiv ta reda på hur barn som vistas i förskolans pedagogiska inomhusmiljö påverkas av ljudnivån. Detta genom att undersöka vad det är som orsakar buller i förskolan, hur det påverkar barnen samt hur personalen arbetar för att främja en god ljudmiljö i förskolans verksamhet. Studien har sin utgångspunkt i det miljöpsykologiska perspektivet. Resultatet framställdes med hjälp av kvalitativa intervjuer med sex förskollärare och observationer på tre olika förskolor. Ytterligare en datainsamlingsmetod var kvantitativa ljudmätningar som genomfördes i samband med observationerna.  I studiens resultat framkom det att ett flertal faktorer såsom barngruppernas storlek och ytan de har att röra sig på, påverkar ljudmiljön i förskolans verksamhet. Många barn i förskolan reagerar och påverkas av buller och uttrycker detta genom handlingar och uttalanden. Buller leder till både fysisk och psykisk påverkan hos barnen, men även hos de vuxna. Det pedagogiska arbetssättet utgör en viktig del i motverkandet av buller och höga ljudnivåer i förskolans verksamhet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)