Implementering av hållbarhet i en produktutvecklingsprocess via säljpunkter

Detta är en Kandidat-uppsats från Akademin för textil, teknik och ekonomi; Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

Sammanfattning: Denna studie tar upp ämnet hållbarhet relaterat till redan etablerade sportklädesföretag och hur ett hållbarhetsarbete kan implementeras via säljpunkter. Säljpunkter är verkliga eller upplevda aspekter hos en produkt som resulterar i att konsumenten väljer den produkten framför andra konkurrerande varumärken. Anledningen till att denna infallsvinkel valts är för att tidigare forskning inte har tagit upp ämnet hållbarhet och säljpunkter gemensamt, utan snarare inriktat sig på hållbarhetsmetoder, ledningssystem eller säljpunkter. Syftet med denna studie är att beskriva kraven på en funktionsanpassad skidjacka ur ett konsument- och företagsperspektiv, samt förklara hur dessa kan mötas upp mot hållbarhetsaspekterna i en produktutveckling. Arbetet består av tre delar, en studie av vetenskaplig litteratur, en fallstudie av ett sportklädesföretag samt en kvantitativ enkätundersökning. Eftersom säljpunkter varierar beroende på produkt och bransch har arbetet avgränsats till att inrikta sig på en skidjacka som grundprodukt och textilföretag inom sportkonfektion. Studien resulterar i en kartläggning av vilka funktionella säljpunkter det finns för en skidjacka, samt hur dessa med hjälp av olika hållbarhetsmetoder kan hjälpa ett företag att utveckla symboliska säljpunkter. Detta dels för att utveckla fler säljpunkter för en produkt men även som ett första steg att implementera hållbarhet i företaget.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)