Krigstraumatiserad i Sverige

Detta är en L2-uppsats från Lunds universitet/Centrum för teologi och religionsvetenskap; Lunds universitet/Mänskliga rättigheter

Sammanfattning: Varje år kommer det barn och ungdomar till Sverige från krigshärjade länder runt om i världen. De flyr sina hemland pågrund av förtryck och våld i hopp om att starta ett nytt liv utan ständig oro för sina liv. Migrationsverket visar att 24 000 människor sökte asyl i Sverige under 2009, av dessa var 27 % barn och ungdomar. I Sverige får dessa barn och ungdomar en möjlighet att gå i skolan och lära sig svenska. Men deras tidigare traumatiska upplevelser tar sig ibland uttryck i form av en posttraumatisk stress med en rad symtom vilket kan påverka skolgången. Skolan erbjuder elever som har varit med om traumatiska upplevelser hjälp i form av samtalsterapi med kurator och annan skolpersonal. Vid behov kopplar även skolan in utomstående hjälpresurser. Syftet med denna studie är att, utifrån skolpersonalens syn, undersöka hur skolan arbetar i hanteringen av krigsskadade elevers trauman samt hur dessa trauman uttrycker sig i skolan.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)