Sökning: "IVIK"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade ordet IVIK.

  1. 1. Nyanlända elevers berättelser om mötet med den Svenska skolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Salwan Ahmed Alwan Aloudah; [2013]
    Nyckelord :andraspråk; modersmål; nyanlända elever; tvåspråkighet;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka nykomna elevers upplevelser av hinder och möjligheter som de möter i den svenska skolan och om de själva kan se eventuella orsaker som hindrar respektive främjar deras utveckling till inlärning och självutveckling. Kunskapsbakgrunden innehåller teoretiska aspekter från tidigare forskning som ger oss en översikt om nyanlända elevers svårigheter och belyser vikten av modersmålsundervisningen för dessa elever när det gäller att lära sig det svenska språket. LÄS MER

  2. 2. Skönlitteraturens roll i svenskundervisningen med andraspråkselever på gymnasiet

    M1-uppsats, HLK, Ämnesforskning

    Författare :Charlotta Törnvall Holm; [2012]
    Nyckelord :education in literature; literature; second language learning; second language acquisition; litteraturundervisning; litteratur; andraspråksinlärning; andraspråkstillägnande;

    Sammanfattning : I denna uppsats undersöks hur lärare arbetar med skönlitteratur i skolan, dels i språkförberedande undervisning på IVIK programmet såväl som i svenska som andraspråksundervisningen och i svenskan med andraspråkselever. Syftet med uppsatsen är att studera vilka arbetsmetoder lärarna använder sig av med andraspråkselever, hur lärarna arbetar med ämnets syften och språkutvecklingen. LÄS MER

  3. 3. Utomhuspedagogik för andraspråksinlärning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Erik Lensell; [2012]
    Nyckelord :second language acquisition; outdoor education; andraspråkinslärning; autentiserat lärande; IVIK- lärare; språkintroduktion; naturpedagoger; utomhuspedagogik; svenska som andraspråk; verklighetspedagogik;

    Sammanfattning : Examensarbetet Utomhuspedagogik för andraspråksinlärning är en kvalitativ studie där jag har intervjuat fyra pedagoger, två lärare och två naturpedagoger. Det har skett genom semistrukturerade intervjuer utifrån en intervjuguide. LÄS MER

  4. 4. "Om man kan läsa och skriva är man president ..." En livsvärldsfenomenologisk studie om hur sex somaliska elever upplever mötet med svensk skola

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Petra Larsson; [2011-09-23]
    Nyckelord :skriftspråk; skola; nyanländ; IVIK; andraspråksinlärning; modersmål; studiehandledning;

    Sammanfattning : Syfte: Huvudsyftet med studien är att undersöka hur sex nyanlända somaliska elever upplever mötet med den svenska skolan och med det svenska skriftspråket. Eventuella tankar kring hur respondenterna själva anser att den svenska skolan kan stötta dem är också relevant. Studien utgår från följande tre frågeställningar: 1. LÄS MER

  5. 5. Third language development for multilingual pupils at the individual programme’s introduction course from a Dynamic Systems Theory point of view

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Cecilia Öhlander; [2011]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : This thesis uses a Dynamic Systems Theory (DST) perspective to explain language development and metalinguistic awareness in five third language learners (L3) of English at the individual programme’s introduction course (IVIK). From a DST approach it is evident that every complex dynamic system, like multilingual learner systems, develops according to internal self-organizational properties and to the interaction between the learner and the environment. LÄS MER