Marknadsstrategier för tillväxtföretag inom medicinteknikbranschen

Detta är en Magister-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Uppsatsens syfte är att identifiera marknadsstrategier som möjliggör och stärker tillväxt i små medicinteknikföretag. Uppsatsen är en kvalitativ undersökning baserad på fallstudier av fem företag. Fallstudierna är baserade på intervjuer. Teorierna behandlar betydelsefulla faktorer för företags tillväxt, samt för de problem som är viktiga att överbrygga. Centrala områden är partnerskap och nätverk, marknadsorientering och internationalisering. Våra slutsatser: Små tillväxtföretag inom medicinteknik använder ungefär samma marknadsstrategier för att kommersialisera sin innovation. Det vanliga tillvägagångssättet är att genom sitt kontaktnät identifiera Key Opinion Leaders och Early Adopters för att få dem att testa produkten och sedan förhoppningsvis sprida ett gott rykte i branschen. Mellan den unga och den mogna marknaden finns ett gap som kan vara svårt att komma över. För att gapet ska bli mindre, är det viktigt att vara marknadsorienterad och ha ett stort nätverk. Genom att samarbeta med en partner kan små företag snabbare få tillgång till en stor etablerad kundkrets och lanseras på många marknader. Små tillväxtföretag har svårt att få tag i riskkapital och har därför inte möjlighet att bygga upp en egen försäljningsorganisation. F&U är oerhört resurskrävande och därför finns oftast inte mycket pengar över till att lansera den färdiga produkten. Nätverk och partnerskap är således viktigt för att företagen ska kunna sälja sina produkter och växa.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)