Visionsstyrda organisationer som lärmiljö : en teoretisk studie av förutsättningarna för lärande ur ett miljöpedagogiskt perspektiv

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Pedagogik

Sammanfattning: Visionsstyrda organisationer utgör ett organisationsideal där individen ska ges stort handlingsutrymme och stor grad av kontroll. För att vägleda medarbetarna ställs en vision upp som ska symbolisera arbetets och organisationens mål och riktning. Organisationens framgång bygger mycket på individuell produktivitet och det blir därmed centralt för organisationerna att främja medarbetarnas lärande. Vårt syfte var att analysera visionsstyrda organisationer med avseende på de förutsättningar som finns för individens lärande samt diskutera vilka former av lärande som främjas. Detta syfte besvarade vi genom en kvalitativ litteraturstudie utifrån ett miljöpedagogiskt perspektiv. Miljöpedagogiken fokuserar på att synliggöra de faktorer som kan påverka individen i en viss lärmiljö. I vårt fall blev den undersökta lärmiljön visionsstyrda organisationer. Med denna ansats fann vi utifrån lärteorier att motivation, handlingsutrymme och reflektion var grundläggande förutsättningar för lärande. Vi har kommit fram till att dessa förutsättningar existerar inom visionsstyrda organisationer men påverkas i olika grad av visionen. Vidare fann vi att dessa förutsättningar skulle kunna resultera i olika former av lärande, både positivt och negativt och anpassningsinriktat och utvecklingsinriktat. Resultatet av uppsatsen påvisar att om visionsstyrda organisationer ska lyckas främja lärande hos individerna måste vissa faktorer beaktas inom organisationerna innan visionsteorierna "implementeras". Därför anser vi att det är viktigt att ha kunskap om förutsättningar för lärande vilket vi försökt bidra med genom denna uppsats. Nyckelord: miljöpedagogiskt perspektiv, visionsstyrda organisationer, lärande, motivation, handlingsutrymme, reflektion

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)